GTM, et springbrett til innsikt

Har du ikke Google Tag Manager sier du? Få det på plass sier jeg.

Når jeg jobber med digitale løsninger liker jeg å designe med data. For tiden har jeg lagt min elsk på verktøyet Hotjar. For å installere en slik godbiter må du legge inn en kode i løsningen din. Det må gjøres av en IT-teknisk person. Med GTM på plass så slipper du det. Du må riktignok ha hjelp til å legge inn GTM, men når det er gjort åpner en ny verden seg.

Du har forhåpentligvis Google Analytics installert. Her klarer du å finne ut hvor mange som besøker deg, hvilke sider som er mest populære, og hvilke sider som har høy fluktfrekvens. Er du litt mer avansert vet du også konverteringsfrekvensen på kjerneoppgavene, og du har identifisert konkrete forbedringer som vil øke salget og minske frustrasjonen til dine kunder. Har du et standard oppsett av GA finnes det mange spørsmål du ikke får svar på. For eksempel hvor mange som spiller av filmene dine, hvor lenge filmene blir sett, eller hvor mange som bruker den elskede bildekarusellen som pryder forsiden din. For å få disse svarene trenger du få satt opp aktiviteter i GA. En teknisk jobb. IT må kontaktes. Kanskje har IT-avdelingen din laber Google-kompetanse? Med GTM på plass blir jobben enklere. Alt gjøres i Googles grensesnitt. Det kan òg riktignok være ganske teknisk, men du finner mange gode veivisere for å komme frem til mål.

Ble du interessert i Google Tag Manager nå, kan jeg anbefale iPULLRANK sin guide. De sier det så bra allerede i første setning:

In the world of digital marketing, if time is money, then data is pure gold.

De mest nerdete av dere vil kanskje legge merke til at Klokkeklart ikke har GTM. Bra observert.

Har du GTM? Hva bruker du det til?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *